torsdag, oktober 12, 2006

Søvnløsheden !!


En af de berømte dage. Det er efterår. Frosten er lige om hjørnet, og jeg mærker det kolde i luften hver morgen, når jeg står og venter på bussen eller på naboen (jeg kører nogen gange med naboen i stedet for med bussen). Flere af mine patienter fortæller trætte om elg-jagten, som er i fuld gang rundt omkring i skoven og på fjellet. Høstfest i børnehaven, og dessert hos Ida's bedste venninde. Alt for stærk kaffe, alt for sent - og nu sidder jeg så her på mit kontor kl. 1.10 og venter på at blive træt.

Det får mig til at tænke på min tid på Vejlefjord. På nætterne vi brugte på at høre Malurt og Dire Straits, sidde med en saks i Ians akvarium, og vente på at en fisk var dum nok til at svømmede ind mellem skærene - det tog tid, og Ian lagde sig ofte til at sove længe før vi andre forlod værelset.

Der er ro i huset og månen skinner på Tyrifjorden. Jeg burde tømme opvaskemaskinen, lægge tøj sammen, rydde op, vaske bil, læse faglitteratur eller få lavet regnskab og budget - men nat er tid for hvile, og jeg hviler uden at sove mens jeg lytter til "Amused to death" af Roger Waters (ham fra pink floyd). I en travel hverdag med kone og barn, er det ikke ofte jeg har tid til at gennem-mimre og sumpe i fred - det er det de søvnløse nætter er til, en gave.

Jeg får tænkt over livet, på familien som er spredt omkring - og som forhåbentlig sover. På folk jeg har mødt, nogen som jeg aldrig kommer til at se igen. På gamle venner, som jeg ser alt for sjældent. På de valg jeg har taget - gode og dårlige. På fremtiden, som begynder nu, og som jeg vil møde ved at gå i seng.

God nat.

1 Comments:

At 10:38 PM, Blogger Lasse Bech said...

"... månen skinner på Tyrifjorden"

Jeg ser det for mig!

 

Send en kommentar

<< Home